آشنایی با چربی گیر و لزوم استفاده از آن - گروه صنعتی هلدینگ صنایع برتر ایران

چربی گیر چیست؟

چربی گیر مخزنی بزرگ است که فاضلاب مجموعه ابتدا وارد آن می شود و طی فرایندی چربی ها از آن جدا شده و باقی فاضلاب از آن خارج می شود و وارد شبکه فاضلاب شهری می شود. روش کار چربی گیر نیز بسیار ساده است به این صورت که فاضلاب ورودی به داخل آن سرعت خود را از دست می دهد و به سکون می رسد. در این حالت چربی ها که چگالی کمتری دارند روی سطح آب معلق می شوند و در آن جا باقی می مانند. سپس بقیه فاضلاب از پایین مخزن خارج می شود. طی این فرایند ساده چربی ها و روغن ها در سطح آب در داخل مخزن باقی می مانند و فاضلاب بدون چربی از مخزن چربی گیر خارج می شود.

یکی از مواد آلاینده موجود در فاضلاب صنایع روغن و چربی است که در پساب خروجی آن ها مشاهده می شود که در برخی موارد غلظت این آلاینده ها به قدری بالاست که لازم است مجموعه مورد نظر چربی های موجود در فاضلاب را تصفیه نماید تا از ورود آن ها به داخل شبکه یا چاه فاضلاب جلوگیری به عمل آید. ساده ترین و ارزان ترین روش برای حذف چربی از فاضلاب استفاده از چربی گیر می باشد که برخی به آن روش ثقلی نیز می گویند.

نحوه اندازه گیری مخزن چربی گیر:

اندازه مخزن های چربی گیر بر اساس نرخ جریان ورودی بر حسب گالن بر دقیقه(GPM) محاسبه می ‌شود که این امر بسیار مهم است. با استفاده از نرخ جریان ورودی، ظرفیت مخزن چربی گیر تعیین می‌ شود و در آینده مشکلی به وجود نخواهد آمد. این ظرفیت محاسبه شده در واحد پوند دو برابر نرخ جریان ورودی می ‌باشد. برای مثال یک چربی گیر با نرخ جریان ورودی ۱۰ GPM باید ظرفیتی معادل ۲۰ پوند داشته باشد.

لزوم چربی زدایی از فاضلاب:

چربی و روغن های محلول و غیر محلول موجود در فاضلاب ها باعث ایجاد مشکلاتی جدی می شوند. به خصوص در مکان هایی مانند رستوران ها، آشپزخانه های با حجم کاری بالا و سایر جاهایی که فاضلاب چرب تولید می کنند، می شود. به طور کلی می توان گفت این مشکلات از چسبندگی روغن به وجود می آید. این بدان معنی است که فاضلاب چرب و دارای روغن زیاد باعث گرفتگی و مسدود شدن لوله های انتقال فاضلاب، منهول ها و گرفتگی اگوی شهری خواهد شد.

همچنین فاضلاب چرب باعث مسدود شدن منافذ چاه های جذبی می شود. این چاه ها که اغلب در مناطق خاکی حفر می شوند به مرور زمان دچار گرفتگی می شوند. دیواره چاه توسط ماده ای بسیار چرب پوشانده می شود و دیگر چاه دیگر نمی تواندآب را به خوبی جذب کند. در این حالت چاه هر دفعه که تخلیه شود با سرعت بیشتر از دفعات قبلی پر خواهد شد. این امر موجب افزایش هزینه ها برای تخلیه مجدد در فواصل زمانی کوتاه خواهد شد.

مراحل تصفیه آب در پساب های چرب بسیار بالا است. به علاوه معمولا برای چربی زدایی در تصفیه خانه های شهری هزینه های زیادی در نظر گرفته می شود. بنابراین همواره استفاده از یک سیستم چربی گیر بسیار کاربردی خواهد بود.

چربی گیر پلی اتیلن چیست؟

سیستم های چربی گیری را می توان با جنس های بدنه ی متفاوتی، از جمله پلی اتیلن و فلز، تولید کرد. شرکت هلدنیگ صنایع برتر ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان معتبر چربی گیر پلی اتیلن در ایران می باشد. از مزایای چربی گیر پلی اتیلن می توان به مقاومت مکانیکی بسیار بالا اشاره کرد. این جنس بدنه بسیار مناسب مکان هایی است که تردد وسائط نقلیه روی آن ها وجود دارد. همچنین قابلیت دفن بدون سازه نگهبان، سرعت بالا در تولید نیز از دیگر مزیت های این سیستم ها هستند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که پلی اتیلن ذاتا یک ماده چربی دوست است. این موضوع باعث می شود که چربی به بدنه حوضچه چربی بچسبد. این مساله سبب می شود که برای بالا بردن کارایی ظرفیت آن را نسبت به مخازن فایبرگلاس بیشتر در نظر گرفت. در عین حال برای این که بدنه چربی گیر پلی اتیلنی عایق حرارتی می باشد، خنک سازی با سرعت بسیار کمتری انجام  می شود.

چربی گیر های پلی اتیلن با استفاده از ترکیبات شیمیایی قوی ساخته می شوند. در نتیجه عمر مفید آن ها بسیار طولانی خواهد بود. ضمن این که مانند مدل های فلزی امکان زنگ زدگی و خوردگی در آن ها وجود ندارد. همچنین استفاده از چربی گیر های کامپوزیت نسبت به سایر مدل های دیگر مانند مدل بتنی که در زیر زمین دفن می شوند، آسان تر است.

چربی گیر پلی اتیلن با توجه به طراحی خاص خود می تواند چربی و روغن موجود در فاضلاب خروجی را به خوبی در خودش جمع کند. این امر باعث می شود پسابی بدون انواع روغن وارد چاه های جذبی شود. سازه بدنه ی این محصول بسیار شبیه به سپتیک تانک پلی اتیلن است. همچنین ابعاد قابل تعریف برای چربی گیر های پلی اتیلن می تواند منطبق بر سپتیک تانک پلی اتیلن باشد .

مزایای چربی گیر پلی اتیلن:

چربی گیر های پلی اتیلن مناسب انواع رستوران ها و آشپزخانه های صنعتی، فود کورت ها، شیرینی پزی ها، تالار ها، رستوران های مجتمع های تجاری و هر مکانی که در آن به نوعی پخت و پز انجام می شود، می باشد. همچنین می توان از این سیستم در مجتمع های مسکونی، کارواش ها، هتل ها و مراکز اقامتی از آن استفاده کرد.

مهم ترین ویژگی چربی گیر پلی اتیلن، سازه مقاوم این دستگاه در مقابل بار های مرده وارده از سمت خاک می باشد. بدین معنی است که برای نصب و به کارگیری سیستم استفاده از سازه نگهبان هیچ ضرورتی ندارد.

چربی گیری پلی اتیلن می تواند به سادگی درون خاک دفن شود. مزیت های دیگر چربی گیری پلی اتیلن عبارتند از:

·        امکان ذخیره لجن و چربی

·        راندمان بالا در حذف چربی و روغن

·        سبکی وزن و سهولت در حمل و نصب

·        عدم نیاز به عملیات ساختمانی در محل برای ساخت

·        امکان حذف مواد معلق و ذرات قابل ته نشینی فاضلاب

·        سرعت بالا در ساخت، نصب و راه اندازی چربی گیر پلی اتیلن

·        مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی و شرایط محیطی نامناسب

·        جداره بسیار مقاوم در برابر فشار های وارده از سوی خاک اطراف

·        آب بندی کامل و عدم انتشار هیچ گونه آلودگی به محیط بیرونی

·        امکان جا به جایی چربی گیر پلی اتیلن حتی چند سال پس از نصب و راه اندازی اولیه

·        آسان بودن بهره برداری و تخلیه چربی و لجن، به دلیل وجود دریچه های بازدید و تخلیه

·        امکان دفن در زیر زمین با هدف انتقال ثقلی فاضلاب به چربی گیر و جلوگیری از اشغال فضا های مفید

کارکرد چربی گیر:

·   پایین آوردن بار آلودگی فاضلاب برای ورود به مراحل بعد تصفیه خانه (در تصفیه خانه های بتنی و فلزی، بالا بردن راندمان تصفیه خانه)

·   جلوگیری از ورود روغن و چربی از فاضلاب به منهول ها و دیواره های چاه جاذب (مسدود شدن و گرفتگی لوله های انتقال و چاه جاذب)

·   جلوگیری از پر شدن سریع چاه جاذب به دلیل ورود ذرات معلق نظیر برنج، پلاستیک، درب نوشابه و ... به دلیل تعبیه یک عدد سبد آشغالگیر در ورودی جریان

قیمت چربی گیر:

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام قیمت و دریافت لیست بروز قیمت چربی گیر های تولیدی درکارخانه هلدینگ صنایع برتر ایران اعم از آماده بتنی، پیش ساخته فایبرگلاس، پلی اتیلنی، زیر سینکی، استیل، رستورانی، چربی گیر مخصوص قنادی، گریس تراپ فست فود و حوضچه چربی آشپزخانه صنعتی به سایت هلدینگ صنایع برتر ایران مراجعه نمایید.





Comments